Review. Kleisteen zonder zorgen, zelf je boekhouding doen.

kleisteen logo review

J. van Beek op 3
Website aanbieder

In deze review bespreken we de werking, de voor- en nadelen en de kostprijs van het online boekhoudpakket Kleisteen.nl. Kleisteen online boekhouden werd in 2003 opgericht. Bij het ontwikkelen van het programma werden gebruiksgemak en betaalbaarheid vooropgesteld. Na een gratis proefperiode van 60 dagen, beschik je vanaf 15 euro per maand over een complete online administratie waar je eenvoudig en snel mee kan factureren.

Kleisteen was één van de eerste boekhoudpakketten die volledig online draaiden. Tegenwoordig betekent dit dat je in de cloud werkt. Het programma is ontworpen voor eenmanszaken, ZZP’ers en kleine en middelgrote bedrijven tot 20 medewerkers, die zelf hun boekhouding willen opvolgen. Maar je kan ook samenwerken met je boekhouder. Op de website van Kleisteen kan je de administratiekantoren en boekhouders opzoeken die met het programma werken.

Werking

Met Kleisteen werk je volledig in de cloud, waardoor je altijd en overal je administratie kan raadplegen. Meerdere medewerkers kunnen tegelijk in het systeem werken. Het programma kan perfect aangepast worden aan de specifieke vereisten van jouw onderneming. De boekhouding van een klein bedrijf is niet noodzakelijk eenvoudiger dan die van een grote onderneming. Kleisteen biedt tal van mogelijkheden en instellingen zodat het ook gebruikt kan worden voor meer complexe boekhoudingen. Het online pakket voorziet een automatische koppeling met de banken ING en BUNQ. Deze koppeling zorgt ervoor dat je bankmutaties dagelijks in het systeem worden ingelezen zonder dat er verder iets moet gebeuren. Andere banken hebben geen automatische koppeling, maar kunnen snel in het systeem worden verwerkt.

Dankzij Kleisteen kunnen ondernemers en accountants makkelijk en veilig online samenwerken. De mate waarin je beroep doet op een accountant bepaal je zelf. Je kan je boekhouder het meeste werk laten doen. Maar je kan ook bijna alle administratie zelf opvolgen. Het is eenvoudig om je BTW-aangifte in te dienen. Je boekhouder volgt dan vanop afstand en controleert enkel je voorbereiding. Heb je nog geen boekhouder? Zoek via de tool op de website Kleisteen.nl naar een boekhouder in jouw buurt die werkt met het pakket.

Je kan inkoopbonnen en -facturen importeren in het programma via je PC, via mail (naar je Kleisteen-mailadres) of via de app (smartphone, tablet). Met diezelfde app laat Kleisteen ook toe om de uren die je gepresteerd hebt in te voeren. Je kan ze dan direct inboeken. Een manier om inkoopfacturen sneller te verwerken, is het gebruik van facturen in PDF- en UBL-formaat (Universal Business Language). Omdat je geen facturen meer hoeft over te tikken, kan je ze sneller in je boekhouding verwerken. De facturen die je verzendt vanuit Kleisteen worden automatisch in UBL verzonden.

Voor administratiekantoren voorziet Kleisteen in een gratis Accountancy PRO versie. Elk kantoor krijgt een eigen contactpersoon toegewezen, die uitgebreide ondersteuning voorziet. Daarnaast zijn er ook gratis workshops voor medewerkers van kantoren. Administratiekantoren beschikken over extra mogelijkheden, zoals het gebruik van een eigen rekeningschema. Via de BTW-module kan je vanuit het pakket de aangiftes verzenden naar Digipoort. Dit is een veilige digitale communicatielijn met de overheid.

Kleisteen heeft een eigen portaal voor de communicatie met Digipoort, de belastingdienst en de Kamer van Koophandel. Dit portaal is een eenvoudige en efficiënte manier om gegevens uit te wisselen met de overheid. Het versturen van de aangifte van de omzetbelasting verloopt volledig digitaal (in SBR-formaat). Naast de BTW-aangifte kan je ook de opgaaf intracommunautaire indienen.

Voordelen Kleisteen.nl

Het feit dat je gegevens altijd en overal te raadplegen zijn, kwam eerder al aan bod. Het online programma is bovendien geschikt voor alle populaire browsers (Chrome, Firefox, Safari, Explorer) en is compatibel met MAC en Windows. Het is een eenvoudig, betaalbaar en flexibel systeem dat het mogelijk maakt voor de ondernemer en zijn administratiekantoor om samen te werken. Ook voor administratiekantoren zijn er tal van voordelen, waaronder het handige portaal voor het online uitwisselen van gegevens met je klanten en voor belastingaangiften.

Kleisteen voorziet zowel voor ondernemers als voor administratiekantoren workshops. Maar er wordt ook online support aangeboden. Naast de startersgids, is er een eenmalig, gratis telefonisch startconsult van 30 minuten. Op de website vind je een FAQ-pagina en een kennisdatabank met meer dan 40 handleidingen. Of je kan gebruik maken van de oefenadministratie waar je een aantal boekingen kan oefenen. Tot slot kan je de supportafdeling via e-mail contacteren. Voor boekhouders met vragen is er een afzonderlijk e mailadres voorzien.

Nadelen Kleisteen.nl

Ondernemers die geen ervaring hebben met boekhouden, moeten toch de nodige tijd investeren om het programma te leren kennen. Het volgen van een workshop kan hier een oplossing bieden. Het is aan jou om af te wegen wat de beste investering is van jouw tijd. Een workshop volgen of de nodige informatie verzamelen aan de hand van eigen ondervinding, ondersteund door de online support. Accountants zullen vlug hun weg vinden in het online pakket.

Wat is de prijs van Kleisteen?

Kleisteen biedt een gratis proefperiode aan van 60 dagen. Nadien kies je uit 3 verschillende pakketten: Kleisteen ZZP (15 euro per maand), Kleisteen Business (25 euro per maand) en Kleisteen Pro (35 euro per maand). Starters krijgen tijdens hun eerste ondernemingsjaar 50 % korting. Support via e-mail en telefonische ondersteuning bij het opstarten zijn inbegrepen in alle pakketten. Een bijkomende gebruiker toevoegen kost 3,50 euro per gebruiker, ongeacht het gekozen pakket. Een abonnement op Kleisteen is maandelijks opzegbaar. Het is zonder bijkomende kost mogelijk om op een ander pakket over te stappen.

Met het ZZP-pakket beschik je over een compleet online boekhoudpakket, inclusief online factureren en e-bankieren. Bovendien kan je ook investeringen boeken, uren factureren, werken met projecten en voorraden bijhouden. In het Business-pakket is een uitgebreidere module voor urenregistratie en facturatie voorzien. Daarnaast beschik je over projectbeheer, artikelbeheer en een budgetteringsmodule. Het Pro-pakket is voornamelijk gericht op een groter MKB-bedrijf en biedt uitbreidingen op vlak van projectbeheer, voorraadbeheer, artikelbeheer en verkooporders. Je kan facturen opmaken in verschillende talen en werken met vreemde valuta.

Als administratiekantoor hoef je geen startbedrag te betalen. Je beschikt al over een basisadministratie zonder klantentoegang vanaf 1 euro per maand. Kleisteen geeft kortingen op alle pakketten voor administratiekantoren.

Beoordeling Kleisteen

Kleisteen is vooral interessant voor ZZP’ers en starters. Je betaalt geen opstartkosten en geniet van een gratis proefperiode van 60 dagen. Als starter krijg je bovendien het eerste jaar 50 % korting. Alleen moet je wel bereid zijn om de nodige tijd te investeren om je in het systeem in te werken. Maar eens je zover bent, groeit het programma mee met je zaak omdat je vlot kan wisselen tussen de verschillende prijsmodules. Het Kleisteenportaal zorgt voor een optimale digitale samenwerking tussen administratiekantoren en hun klanten. Het is ook een veilige manier om gegevens uit te wisselen met overheidsinstanties.

Kleisteen.nl gratis proberen?

Direct aanmelden voor een proefaccount

Kleisteen
31star1star1stargraygray

Deel je ervaring met

1. Mijns inziens een wat magere beoordeling in deze review. Kleisteen is een bijzonder uitgebreid pakket, tegen zeer schappelijke kosten en met een super simpele tariefstructuur (dus geen verdubbeling van je kosten als je een boeking over je limiet doet). Werk er al een langer periode mee en ben nog geen boekingen tegengekomen die ik niet netjes kan doen. Het werkt wel het best in tandem met een ondersteunende boekhouder, iemand die je kunt bellen voor advies voor een wat lastiger boekingen en aangifte belastingen (andere dan btw en ICL).
    Groot voordeel is dat je op deze wijze altijd direct inzicht hebt in je eigen administratie en ook precies weet hoe je zaak ervoor staat.