Review: Alleen scannen, mailen en klaar bij Yuki

yuki, scannen mailen en klaar

Yuki J. van Beek op 3
Website aanbieder

In deze review bespreken we de werking, voor- en nadelen en de kostprijs van het softwarepakket van Yuki. Dit Nederlands online boekhoudpakket boekt alle documenten en banktransacties die door de klant worden aangeleverd. Die klanten zijn meestal ZZP’ers en startende ondernemers, maar ook professionelen (accountants en boekhouders) maken gebruik van het programma.

De zetel van de softwareleverancier van Yuki is gelegen in Rotterdam. De firma werd in 2007 opgericht. De oprichters hebben jarenlang ervaring in de ontwikkeling van administratieve software (Exact) opgedaan. Mede daardoor groeide Yuki uit tot een onderneming met 25 werknemers en ruim 2.000 klanten. De software biedt een complete online boekhouding (inclusief een digitaal archief). Een automatische herkenning van de aangeleverde documenten zorgt voor een snelle verwerking. De software wordt continu ondersteund en gecontroleerd door een ervaren team van boekhouders.

Wat biedt Yuki?

Op gebied van boekhouding geeft Yuki je de keuze tussen twee serviceniveaus. Als je graag zelf alle gegevens zo dicht mogelijk bij de hand hebt en de voorbereiding van de BTW-aangiften en de jaarrekening het liefst overlaat aan de accountant waar je al jaren mee samenwerkt, dan kies je best voor de Yuki Transactieservice. Wil je daarentegen praktisch de volledige boekhouding en opvolging in de handen leggen van Yuki, kun je opteren voor de Garantieservice of Full Service van het pakket.

Maar Yuki gaat ook verder dan alleen boekhouding. Het pakket geeft je bijvoorbeeld ook de mogelijkheid om informatie en correspondenties rond verzekeringen of het personeelsbestand op te slaan.

De voordelen van Yuki

Een belangrijk voordeel van Yuki is de manier van werken. Als startende ondernemer boek je niet zomaar je kosten in, maar vertrek je steeds vanuit een factuur of bon. De digitale technologie stelt je bijvoorbeeld in staat om via je smartphone een foto van een kasticket te maken en ze daarna naar Yuki door te mailen. Of je kunt de foto natuurlijk eerst inscannen op de laptop en daarna mailen. Hoe dan ook, het pakket herkent de bon onmiddellijk en boekt de bon in. Bij sommige bonnen (zoals de benzinetickets) herkent Yuki zelfs automatisch dat het om brandstofkosten gaat en het pakket boekt ze dan ook rechtstreeks op deze kostenrekening.

Op die manier komen we bij het volgende voordeel van Yuki. Dankzij de automatische verwerking en controle door een medewerker van Yuki, kun je steeds onmiddellijk de nodige gegevens opvragen. Je hoeft dus in principe nooit meer te wachten tot jouw accountant je de gegevens doorgeeft. Althans dit is toch de bedoeling.

Yuki garandeert een verwerking van alle doorgestuurde gegevens binnen de 24 uren. Waar je ook bent, en wanneer je maar wil, kun je de volledig bijgewerkte gegevens opvragen in overzichtelijke digitale overzichten. Het cloud platform voorziet trouwens niet alleen een boekhoudservice, maar stelt een gans boekhoudpakket ter beschikking. Ook de facturen, aanmaningen, openstaande klanten en leveranciers, een grootboek, een balans, een resultatenrekening, archiefgegevens, en talloze andere interessante financiële info kan perfect online worden geraadpleegd.

De boekhouding voeren via Yuki gebeurt nauwkeurig en is betrouwbaar en veilig. Erkende accountants en adviseurs staan in voor een correcte verwerking van alle gegevens en het pakket garandeert de privacy. Dat is althans wat ze bij Yuki zelf verkondigen.
Als klant van Yuki beschik je over een persoonlijke boekhouder. Dit is jouw rechtstreekse contactpersoon waar je steeds bij terecht kunt met al je vragen. Diezelfde persoon controleert de boekhouding van jouw onderneming maandelijks en signaleert je wanneer er bepaalde stukken zouden ontbreken. Bovendien volgt jouw contactpersoon zaken op die niet altijd onmiddellijk uit de aangeleverde documenten blijken (zoals de onbetaalde leveranciers, de openstaande klanten, het saldo van de rekening courant, de boeking van rentes en afschrijvingen, …).

De uitbesteding van alle werk aan Yuki bespaart je als ZZP’er of startende ondernemer ook de aanwerving van een administratieve kracht. Hierdoor worden de personeelskosten van jouw onderneming gedrukt. En bij een Full Service zijn ook de diensten van een accountant overbodig.

De nadelen van Yuki

De gebruikersinterface van Yuki is nog voor verbetering vatbaar. Enerzijds is de lay-out vaak wat oubollig en gedateerd. Iedere kostenpost wordt bijvoorbeeld voorgesteld door een soort ordner (verkoop, inkoop, personeel, …). Pas als men verder klikt, krijgt men de gewenste details te zien. Anderzijds maakt Yuki gebruik van de laatste webtechnieken. Omdat die technieken niet op alle browsers optimaal functioneren, komen onderneming soms in de problemen met de lay-out. Foutmeldingen en een hoop frustraties zijn het onvermijdelijke gevolg.

Een van de grootste troeven van Yuki is het feit dat je als ondernemer alles uit handen kunt geven. In het Full Service pakket neemt Yuki het volledig over en hoeft een ZZP’er zich verder geen zorgen te maken over de boekhouding en de administratie. Spijtig genoeg lijkt dit overdreven. De boekhouding wordt op zich prima gevoerd maar de afwerking van het geheel laat te wensen over. Gebruikers met ervaring leren ons dat men enkel de boekingen doet, zonder meer. Dit drukt op korte termijn misschien de prijs wat, maar op langere termijn kan het je ook wel wat geld kosten. Denk bijvoorbeeld maar aan het verliezen van een belastingvermindering bij een onvolledig advies omtrent bepaalde fiscale zaken.

Misschien wel de grootste ergernis bij het Yuki softwarepakket is het kostenmodel waar men gebruik van maakt. Dat model wordt opgesteld op basis van het aantal transacties. Als gebruiker wordt men op die manier bestraft als men het pakket meer gaat gebruiken, iets wat toch de bedoeling niet kan zijn. Hoe meer facturen men boekt, hoe hoger de prijs. Yuki reageert op deze kritiek door te stellen dat men hierdoor wel de kosten van een extern boekhouder kan uitsparen. Dit klopt gedeeltelijk, aangezien sommige (startende) ondernemers in ieder geval toch nog steeds een boekhouder zullen nodig hebben voor andere zaken.

Wat is de prijs van Yuki?

De website vermeldt enkele standaardprijzen. Voor Yuki Boekhouden betaalt men een vast bedrag van 14,90 euro per maand. Per transactie of aangeleverd document komt daar een bedrag van 0,69 euro bovenop. Ook betaal je een eenmalige bedrag van 100 euro. In de praktijk betaalt een startende ondernemer met een vijftigtal aankoopfacturen en een vijftigtal verkoopfacturen per jaar ongeveer 30 euro per maand of 360 euro per jaar.

Bij Yuki Jaarrekening betaal je minimaal 660 euro per jaar. Op basis van de gegevens van de onderneming wordt er een pakket op maat opgemaakt. Deze service omvat dus niet alleen het voeren van de boekhouding, maar ook het opstellen van de BTW-aangiften en de jaarrekening of resultatenrekening.

Eindoordeel

Op papier en op het eerste zicht is Yuki een interessant pakket voor ZZP’ers en startende ondernemers. Weeg echter goed de voor- en nadelen af en bekijk daarbij welke zaken op jouw onderneming van toepassing zijn. Het grote voordeel bij Yuki is dat men alles uit handen kan geven en men zich volledig kan concentreren op het echte ondernemerschap. Anderzijds betaalt men hier wel genoeg voor en misschien kun je voor dezelfde (of een nog betere) service terecht bij een ander pakket of een externe adviseur. Dat is een overweging dat iedere ondernemer voor zichzelf moet maken.

Yuki 30 dagen gratis op proef?

Aanmelden bij Yuki

Yuki