Review: Online boekhouden easy met Reeleezee?

Reeleezee review

Lees onze ervaringen in deze Reeleezee review

Reeleezee J. van Beek op 3
Website aanbiederIn deze Reeleezee review bespreken we de werking, voor- en nadelen en de kostprijs van het softwarepakket van Reeleezee. Dit Nederlands online boekhoudpakket wordt vaak gebruikt door ZZP’ers, startende ondernemers en accountants, en richt zich ook specifiek op deze doelgroep. Naast boekhouding biedt het programma ook de mogelijkheid tot facturatie en urenregistratie.

Reeleezee is gevestigd in Breukelen en stelt ruim 45 medewerkers tewerk. Samen zorgen zij voor de online ondersteuning van meer dan 80.000 gebruikers. Na de oprichting in 2002, spitste Reeleezee zich vanaf 2003 steeds meer toe op het online boekhouden voor ZZP’ers en startende ondernemers. Deze tienjarige Reeleezee ervaring mondt vandaag uit in een flexibel boekhoudpakket.

De voordelen van Reeleezee

De flexibiliteit van het pakket is meteen ook het eerste grote voordeel en zorgt voor een goede ervaring. Omdat Reeleezee vrij gemakkelijk kan worden aangepast aan de noden van de klant, hoef je niet steevast op voorhand al te gaan bepalen welke zaken je zelf wenst te doen en welke juist niet. Sommige zaken doe je misschien liever zelf (zoals het inboeken van de facturen), andere laat je misschien liever over aan een expert ter zake (zoals de afschrijvingsmodule)(hoe deze ervaring is hebben wij niet meegenomen in deze review). Op die manier worden abonnementen samengesteld die perfect zijn afgestemd op de noden van de klant. Het is steeds mogelijk om afzonderlijke modules toe te voegen (of te verwijderen, mocht dit nodig blijken), op gelijk welk moment. Bovendien biedt het pakket regelmatig de mogelijkheid om up te daten. Op elk gewenst moment kan men dus het programma gaan down- of upgraden.

Een tweede belangrijk voordeel van Reeleezee is het gebruiksgemak. Het programma is eenvoudig en toegankelijk voor iedereen. Wie een abonnement bij Reeleezee aangaat, wordt vanaf de opstart begeleid. Zelf wie weinig of geen kennis heeft van de boekhoudwetgeving, kan vrij snel met het programma aan de slag (dankzij de gebruiksvriendelijke interface en modules en het zoveel mogelijk vermijden van boekhoudkundig jargon). Ook aanmelden is bij Reeleezee eenvoudig. Wel is het belangrijk om van begin af aan te starten met een goed ingericht programma. Laat u daarom in de opstartfase bijstaan door de online helpdesk van Reeleezee. Na verloop van tijd wijst alles zichzelf uit en kan u zelfstandig werken zonder al te veel externe hulp.

Wie zijn boekhouding laat voeren door een accountant of boekhoudkantoor kan hierbij ook gebruik maken van dit programma. Reeleezee biedt immers een online portal aan waarin uw boekhouder de boekhouding kan voeren. Dankzij uw unieke login kunt u van thuis uit, en wanneer u dit wil, zelf bepaalde gegevens uit de boekhouding gaan raadplegen.

Boekhoudtechnisch beschikt Reeleezee over enkele handige tools. De verschillende onderdelen in de online software zijn gelinkt. Een bepaalde wijziging zorgt daardoor vaak automatisch voor een analoge wijziging in een ander onderdeel. Als je bijvoorbeeld een nieuw bankboek aanmaakt, dan zal dit nieuwe dagboek met de juiste benaming ook onmiddellijk zichtbaar worden in de algemene rekeningen.

Ondernemingen die met een kassaregister werken kunnen bovendien gebruik maken van de handige en relevante hard- en software die ervoor zorgt dat kassabonnen automatisch en zeer snel in de administratie worden opgenomen.

Het online boekhoudpakket van Reeleezee is ook vrij overzichtelijk en transparant. De informatie die uit het pakket kan worden gehaald voor rapportering is vrij duidelijk, ook voor leken in het vak. Ook voor accountants en boekhouders, die uiteraard meer op de hoogte zijn van de boekhoudtechnische kant, zijn de overzichten nuttig. De automatische analyses die worden geprojecteerd sparen hen heel wat tijd uit, net als de methodes van automatische boekingen.
Website aanbieder

De nadelen van Reeleezee

Uiteraard zijn er ook enkele nadelen aan dit programma. Een eerste is het ontbreken van duidelijke informatie en richtlijnen omtrent de beveiliging van het online pakket (ondanks het feit dat er gebruik wordt gemaakt van een beveiligde SSL-verbinding). De meest voor de hand liggende juridische documenten (zoals de algemene voorwaarden en de privacy statement) vindt men vrij snel terug, andere zijn dan weer onvindbaar.

De online support kan ook beter. Online vindt men talloze klachten omtrent de online ondersteuning. Omdat er regelmatig nieuwe functionaliteiten of modules worden uitgebracht, kan het zijn dat het programma af en toe niet meer optimaal werkt. In die situatie contacteert een ZZP of startende ondernemer uiteraard onmiddellijk de serviceleverancier. Nu blijkt dat vele van die vragen onbeantwoord blijven.

De vrij eenvoudige manier van administreren is voor de startende ondernemer een voordeel, maar voor de ervaren accountant of boekhouder is het vaak niet vanzelfsprekend om zich hieraan aan te passen. Die moet zich immers flexibel gaan opstellen ten opzichte van het pakket, terwijl hij dat in andere boekhoudpakketten of in de eigen administratie niet hoeft te doen. De manier waarop de software van Reeleezee een boeking doet is ook iets anders dan de manier waarop men dit traditioneel zou boeken. Het vergt dus wat tijd en moeite om zich hieraan aan te passen.

Sommige zaken van het boekhoudpakket zijn ook nog in ontwikkeling. Nadat een nieuwe versie op de markt werd gebracht, slopen er enkele kinderziektes in het systeem. Waarschijnlijk werd bij de lancering van de nieuwste variant in eerste instantie voorrang gegeven aan de promotie rondom het nieuwe product. Hierdoor werd de optimale ontwikkeling van de techniek van het programma wat naar de achtergrond gedrongen, waardoor op heden nog niet alles perfect functioneert. Zo kunnen er bijvoorbeeld in de nieuwste versies nog problemen zijn met het scannen en down-drillen vanuit de boekhouding tot aan het document. Sommige ZZP’ers zijn deze manier van werken al jaren gewoon en vinden het daarom zeer onaangenaam als ze nu ineens facturen handmatig moeten gaan opzoeken.

Wat is de prijs van Reeleezee?

De kostenstructuur van Reeleezee is het laatste (nadeel) dat we in deze review bespreken. De softwareleverancier gaat bij de prijsbepaling uit van het aantal boekingen, administratie-uren, facturen en medewerkers. Misleidend is ook de manier waarop ze hun ‘gratis’ pakket aanprijzen aan de ondernemer. Het pakket zou namelijk vanaf 0,00 euro per maand te verkrijgen zijn. Dat klopt inderdaad, maar in dat geval kunnen er wel maar maximaal 5 bankbetalingen en 5 kasbetalingen worden uitgevoerd. Een gemiddelde, en zelfs een iets kleinere, ondernemer heeft dus niet genoeg aan het gratis pakket.

De kosten stijgen dus naargelang men meer boekingen doet of meer facturen verstuurt. Hoe intensiever men gebruik maakt van de service, hoe sneller het tarief stijgt. Dit geeft een oncomfortabel gevoel indien men graag op voorhand al een idee zou willen hebben van de totale of jaarlijkse kostprijs van dit pakket. Bovendien word je als startende ondernemer als het ware afgestraft als bepaalde grenzen worden overschreden. Zo kost het pakket met een limiet van 20 boekingen bijvoorbeeld 19,95 euro per maand. Maar van zodra je de 21ste boeking invoert, schiet het tarief onmiddellijk de hoogte in naar 34,95 euro per maand.

Ook de basistarieven van Reeleezee zijn aan de hoge kant. Louter qua administratie kost het duurste pakket 44,95 euro per maand. Zoals reeds vermeld, zijn er ook goedkopere pakketten (van een gratis pakket tot een tarief van 19,95 euro of ook 34,95 euro per maand) mogelijk. Indien men ook gebruik wil maken van extra modules (zoals de kassa), kan het tarief oplopen tot 124,90 euro per maand.

Reeleezee review: Onze beoordeling en ervaring

Voor startende ondernemers of ZZP’ers is Reeleezee een gebruiksvriendelijk en overzichtelijk pakket met een uitstekende gebruikerservaring. Op technisch vlak schiet het programma hier en daar nog wat tekort. Dit is vooral te wijten aan een te snelle lancering van de nieuwste versie. Er wordt dan ook verwacht dat deze pijnpunten snel zullen worden blootgelegd en opgelost.

Wilt u na het lezen van deze review Reeleezee gratis proberen?

Website aanbieder

Reeleezee
31star1star1stargraygray

Deel je ervaring met Reeleezee

1. Klaas de Ruiter

Ben zelf als freelance fotograaf overgestapt van Reeleezee naar een eigen boekhouding in excel, scheelt mij bakken met geld. Het is een goed programma maar voor de kleine freelancer te duur en ook te groot, heb veel functies hiervan niet nodig.

2. Suzanne

24-05-2015 va 7.00 geprobeerd in Reeleezee te komen; Windows, Apple, alle browsers boel ligt wéér plat! Rampzalig. Niet aan beginnen. Helpdesk reageert niet en in het algemeen heel traag. Zou willen dat ik iets anders kon melden

3. Richard

Ik werk nu al 7 jaar met Reeleezee en ben er zeer tevreden over. De veranderingen in de loop van de tijd worden goed gecommuniceerd en het gemak is in de loop van de jaren behoorlijk toegenomen (zoals koppelingen met banken).

4. Ik werk nu al 7 jaar met Reeleezee als penningmeester voor een vereniging met rond de 1500 leden welke als belangenbehartiger de arbeidsvoorwaardelijke belangen van de leden naar de werkgever behartigt. Kantoor op Schiphol-Oost met 4 FTE’s.
    Ben zeer tevreden over de functionaliteit van het system. Met name door de gebruikersvriendelijke interface kunnen alle transacties op simple wijze door het Secretariaat worden ingevoerd. De module abonnementen heft de facturatie aan de leden volledig geautomatiseerd en wordt electronisch afgehandeld. Banktransacties worden dagelijks automatisch ingevoerd en gekoppeld aan betreffende transacties in de mappen Inkomsten en Uitgaven. Leveranciers sturen hun facturen electronisch naar het system en deze worden automatisch geboekt en op betaalmoment batchgewijs naar de bank verzonden. Standaard rapportages voldoen geheel aan de informative behoeften van de vereniging.
    Omdat ik de rol van penningmeester naast mijn gewone werkzaamheden moet uitvoeren scheelt mij dit bijzonder veel tijd en kan ik mij beter op de inhoudelijke bestuurszaken richten.

5. Bnar

Jammer dat Reeleezee zoveel bugs heeft en (naar mijn mening) niet gebruiksvriendelijk is.

6. tonny

Dit is een verschrikkelijk slecht programma en recentelijk nog slechter geworden.
    Buitenkant ziet er gelikt uit, maar het is een zo, in India in de sloppenwijken opgebouwd sportauto met een oude VW motor die aan alle kanten olie lekt.
    Toch belachelijk dat je een betaling wil boeken, dat het binnen 7 minuten 3 keer unresponsive is en dat het mij binnen 7 minuten, maar was langer omdat ik later de stopwatch instelde niet één simpele boeking kan doen. Dit duurt nprmaal iets van 20 seconden.
    Ik ben niet de hovenier, schoenmaker of bakker die geen tijd heeft voor boekhouden. Ik ben een een boekhouder met enorm veel ervaring met veel pakketten.

Dus als je ooit bij je boekhouder komt en je denkt alles lekker zelf gedaan te hebben. Hij moet correcties maken, Dan gaat de kassa rinkelen, maar niet in de goede kleur.

Nooit aan beginnen met dit pakket het is onstabiel, ongebruikersvriendelijk en DUUR.

7. Prima programma, werk er al sinds 2010 mee voor mijn verschillende bedrijven echter de kosten worden steeds hoger, alles als voldongen feit dat ze met iets stoppen of abonnementen veranderen. Als je er eenmaal mee werkt weten ze dat je niet snel wisselt, dus hang je erin. Net weer een verhoging gehad van ruim 100 euro per jaar zonder dat je er iets aan kunt doen. Ik ga nu 1 voor 1 mijn boekhoudingen overzetten want vind de manier van verhogen en veranderen van abonnementen echt onacceptabel. Sinds Exact dit bedrijf kocht waait er een andere wind die alleen maar op het verhogen van abonnementen is gericht. Heel jammer want het was een heel sympathiek bedrijf.