Review: Online boekhouden met Ficsus

ficsbook administratie

Ficsbook J. van Beek op 5
Website aanbieder

In deze review bespreken we de werking, voor- en nadelen en de kostprijs van het softwarepakket van Ficsbook. Ficsbook is een product van Ficsus, wat soms zorgt voor wat verwarring in de benaming. Het bedrijf is opgericht in januari 2009 en is gevestigd in Amsterdam. Het is op de website van Ficsus dat FicsBook wordt aangeprezen. Op de website van FicsBook kun je rechtstreeks inloggen in het online boekhoudpakket.

Ficsus bouwde een boekhoudpakket op maat voor startende ondernemingen en ZZP’ers. Het pakket is ideaal voor ondernemingen die ook te maken hebben met zaken als productiekosten, rittenregistratie of urenregistratie. Uitgebreide koppelingen met e-commerce systemen zijn niet beschikbaar in het programma, net als modules voor de bijhouding van een inventaris. Een ZZP’er is natuurlijk geïnteresseerd in een efficiënte besteding van zijn tijd en geld. De boekhouding online voeren moet dus niet alleen betrouwbaar en efficiënt zijn, maar ook simpel en voordelig. FicsBook speelde daar handig op in. Hun bedoeling en missie bestaat erin om de ZZP’er zo goed mogelijk te begeleiden, op een eenvoudige en leuke manier. Daarom zijn de rapporteringdocumenten zeer overzichtelijk en is ook de belastingaangifte simpel op te maken. Zelf zonder enige boekhoudkundige voorkennis kun je altijd en overal boekhouden en inzicht krijgen in de cijfers van jouw onderneming.

Werking van het programma

Als je de eerste keer inlogt in het programma vraagt het systeem naar het beginsaldo van je rekening. Vanaf dan kun je beginnen met de uitvoering van boekingen. Het pakket maakt gebruik van grote, duidelijke knoppen om je wegwijs te maken binnen het systeem. De inkomsten en uitgaven worden op die manier helder aangegeven. Automatisch afschrijven is één van de troeven van het systeem. Wanneer bijvoorbeeld de aankoop van een nieuwe bedrijfswagen wordt ingeboekt, vraagt het systeem automatisch over hoeveel jaren of maanden men deze wagen wil afschrijven en welke restwaarde er te verwachten valt. Daarbij wordt al te veel vakjargon vermeden, terwijl wel de juiste boekhoudtechnische regels worden toegepast. Heb je toch twijfels over een bepaalde boeking? Raadpleeg dan de helpmodule of contacteer de helpdesk voor advies. Naast een module voor de boekhouding biedt FicsBook ook modules voor uren- en rittenregistratie. Zo kunnen er per project gepresteerde uren worden bijgehouden, een handige tool! Een module voor kilometerregistratie houdt de werk en private ritten bij en linkt deze automatisch aan de autokosten in de boekhouding en belastingsaangifte. Voor ondernemers ken FicsBook twee edities. FicsBook Starter is vooral bedoeld voor startende ondernemers en ZZP’ers die maximaal twintig boekingen per maand te verwerken hebben. De meest gangbare opties zijn hierin inbegrepen (zoals het verzenden van facturen, de BTW-aangifte, enz.). Dit pakket behoort tot een van de goedkoopste online pakketten van Nederland. Verder hierover meer. Ondernemers met meer ervaring en meer boekingen per maand kunnen beroep doen op FicsBook Professional. Vanzelfsprekend beschik je hier over iets meer opties, zoals de automatische invoer van de verrichtingen van de zakelijke rekening.

De voordelen van FicsBook

Je kunt te allen tijde vrijblijvend starten met FicsBook. De registratie is immers gratis en verbind je verder tot niets. Het pakket draagt veiligheid ook hoog in het vaandel. Niet alleen maken ze gebruik van een secure SSL-verbinding en beveiligde opslag, ze garanderen ook de privacy en een veilige betaling. FicsBook is een totaalpakket. De functionaliteiten en mogelijkheden zijn zeer uitgebreid. Naast het voeren van een boekhouding kun je er immers ook terecht voor de opmaak van facturen, uren- en rittenregistratie, relatiebeheer en enkele fiscale en financiële tools. Alles wordt online aangeboden, waardoor er geen bijkomende hardware of software moet worden aangekocht. Bovendien is het ganse pakket hierdoor altijd en overal toegankelijk (in zoverre je over een online verbinding beschikt). Vele mensen die al ervaring hebben met FicsBook omschrijven het pakket als eenvoudig en leuk. Ook de helpdesk krijgt een goede score. Het pakket wijst zichzelf uit en het beschikt bovendien ook nog over een aantrekkelijke lay-out en huisstijl. Het dashboard toont je in één oogopslag hoe de zaken er financieel voor staan en welke facturen op vandaag nog onbetaald zijn (zowel aan de aankoop- als verkoopzijde). Boeken is eenvoudig dankzij het gebruik van grote, duidelijke knoppen. De BTW-aangifte kun je automatisch vanuit het pakket versturen naar de belastingadministratie. Facturen kun je opslaan als PDF-bestand of rechtstreeks printen uit het systeem. En zo zijn er nog talrijke handigheden terug te vinden in FicsBook. Niet onbelangrijk ook is dat FicsBook beschikt over een meekijkfunctie voor de boekhouder of accountant. Vele startende ondernemers wensen immers de boekhouding zelf te voeren maar maken daarnaast toch graag gebruik van een externe controle van een professional. Dankzij de meekijkfunctie kan de boekhouder van op afstand jouw verrichtingen en boekingen controleren en, indien nodig, aanpassen.

De nadelen van FicsBook

Er zijn weinig nadelen aan FicsBook die het vernoemen waard zijn. Qua prijs-kwaliteitsverhouding scoort het pakket nu eenmaal zeer goed. Gebruikers met ervaring vernoemen op dit vlak toch twee puntjes die misschien voor verbetering vatbaar zijn. Zo blijkt dat PIN-mutaties niet vanuit de bank kunnen worden geïmporteerd in het systeem omdat het een verzamelboeking betreft. Een tweede, misschien wel belangrijker, puntje betreft de factuuropmaak. Sommigen vinden dat het aantal velden die je op de factuur kunt invullen te beperkt is. Ondernemers met specifieke verkopen of dienstprestaties vinden soms niet goed waar en hoe ze een bepaalde verrichting kunnen omschrijven. Een uitbreiding van het aantal velden en de mogelijkheid om deze zelf te benoemen, lijkt dan ook een goede oplossing.

Wat is de prijs van FicsBook?

Het basispakket (FicsBook Starter) is al beschikbaar vanaf 7,50 euro per maand. Zoals reeds vermeld, worden het aantal verrichtingen hier beperkt. Van FicsBook Professional kan men gebruik maken tegen een prijs vanaf 12,50 euro per maand. Voor die prijs kun je een ongelimiteerd aantal boekingen per maand uitvoeren en kun je de kwartaalaangifte voor de BTW met één druk op de knop uit het pakket tevoorschijn toveren. Zoals je kunt zien, zijn deze prijzen niet bijzonder hoog. We kunnen dan ook niet anders dan concluderen dat FicsBook een zeer goede prijs-kwaliteitsverhouding biedt voor startende ondernemers, ZZP’ers, maar ook ondernemers met meer ervaring. En ook externe adviseurs (boekhouders en accountants) kunnen gebruik maken van FicsBook. Daarvoor bestaat het pakket FicsBook Accountancy, een totaalpakket voor boekhouders dat beschikbaar is vanaf 99,00 euro per maand.

Eindoordeel

FicsBook biedt een totaalpakket tegen zeer aantrekkelijke voorwaarden. De prijs is hiervoor niet de enige reden. Minstens even belangrijke troeven zijn de snelle en duidelijke helpdesk, de talrijke mogelijkheden (met betrekking tot basistransacties maar ook betreffende meer ingewikkelde materie) in de boekhouding en andere modules, en de gebruiksvriendelijkheid van FicsBook. Of je nu startende ondernemer, meer ervaren ondernemer of zelfstandig accountant bent, FicsBook biedt ongetwijfeld een goede oplossing voor jouw specifieke situatie.

Gratis Ficsbook proberen?

Maak een account aan

Ficsbook