Review: Gravita online boekhouden makkelijk gemaakt.

logo gravita

J. van Beek op 5
Website aanbieder

In deze review bespreken we de werking, de voor- en nadelen en de kostprijs van de administratiesoftware Gravita. De doelgroep varieert van starters tot administratiekantoren. De software is geschikt voor Apple macOS, Linux en Windows, maar er is ook een multiplatformversie. Gravita vraagt slechts een eenmalige investering. Na de aankoop van het programma, volgen er geen kosten meer.

Heb je nog geen boekhoudervaring? De instructiefilms van Gravita bevatten alle nodige informatie. Daarnaast zijn er ook handleidingen, waaronder zelfs een cursus boekhouden. Het programma is ook interessant voor meer ervaren ondernemers. De software maakt het bijvoorbeeld mogelijk om tot 10 000 administraties bij te houden.

Werking van Gravita

De administratiesoftware bestaat uit verschillende modules. Met PSU Boekhouden kan je op eenvoudige wijze zelf je BTW- en ICP-aangifte doen. Het rekeningschema kan je inrichten volgens je eigen voorkeur. De module Telebankieren maakt deel uit van PSU Boekhouden. Het laat je toe bankbestanden te importeren en mutaties door te boeken in de boekhouding. Het programma kan momenteel de bestanden van een tiental banken importeren. Ook de module SEPA Incasso/Betalingen maakt deel uit van PSU Boekhouden. Hiermee kan je in één keer automatische incasso’s en/of betalingen verwerken bij de bank. De module PSU Boekhouden kan gekoppeld worden aan de modules PSU Adressen, PSU Factuur en PSU Voorraad.

De module PSU Adressen is een adresboek of CRM-pakket. Per klant kan je notities bijhouden en per adres kan een onbeperkt aantal contactpersonen ingegeven worden. Het kan door 20 à 30 personen tegelijk gebruikt worden. Het programma biedt mogelijkheden om gegevens te importeren en te exporteren. Je kan het ook koppelen aan je e-mailprogramma. Deze module kan gekoppeld worden aan de modules PSU Boekhouden en PSU Factuur. De module PSU Kassa kan gebruikt worden voor diverse sectoren (detailhandel, horeca, …). Naast je computer heb je enkel een labelprinter en eventueel een handscanner nodig. Deze module kan gekoppeld worden aan de modules PSU Boekhouden en PSU Voorraad. Bij een koppeling aan PSU Boekhouden, worden de verkopen automatisch doorgeboekt.

Voor de modules PSU Boekhouden, PSU Adressen en PSU Kassa kan je gebruik maken van de back-up en copy service van Gravita. Deze handige tool maakt het enerzijds mogelijk automatisch een back up te laten maken telkens wanneer er iets wordt toegevoegd aan het programma. De informatie wordt gecodeerd naar de server verstuurd. Zo kunnen je data niet verloren gaan en beschik je steeds over de meest actuele gegevens. Anderzijds is de copy-service een snelle manier om een boekhouding van één jaar naar een boekhouder of een andere locatie te sturen. De functie Communicatie maakt het mogelijk Gravita te laten meekijken met je boekhouding.

De module PSU Factuur is afzonderlijk te koop. Je maakt zelf je facturen, maar de rest laat je over aan je boekhouder. Je kan ook offertes en aanmaningen maken. Deze module kan gekoppeld worden aan de modules PSU Boekhouden en PSU Adressen. Met de module PSU Urenregistratie kan je uren registreren van 1 tot 5 personen. Er is ook een eenvoudige kilometerregistratie om je verplaatsingen bij te houden. Deze module kan gekoppeld worden aan de module PSU Factuur. De module PSU Voorraad laat je toe makkelijk je voorraad bij te houden. Je krijgt een melding wanneer een minimum aantal van een bepaald artikel bereikt wordt. Je kan een houdbaarheidsdatum aan een artikel koppelen of samengestelde artikelen, zoals een kerstpakket, ingeven. Deze module kan gekoppeld worden aan de modules PSU Boekhouden en PSU Factuur.

De voordelen van Gravita

De administratiesoftware is eenvoudig maar toch volledig. Je kan de gratis demo of de instructiefilms bekijken om vast te stellen hoe handig het pakket is. Deze filmpjes helpen je ook bij het boekhouden. Heb je toch nog vragen? Neem dan contact op met de gratis helpdesk. Je kan er ook terecht met ondernemers- of boekhoudkundige vragen.

Gravita draait op Apple, Linux en Windows. Je kan ook kiezen voor de multiplatformversie, waardoor je in de verschillende systemen tegelijk kan werken. Er zijn demo’s voorzien van meerdere modules voor elk type software. Onder het menu Help op de website vind je instructiefilms over de installatie van het programma en alle modules. Onder hetzelfde menu kan je voor Handleidingen kiezen. Daar vind je een korte boekhoudcursus, maar ook uitleg over de modules.

De nadelen

Voor starters die zelf hun boekhouding willen opvolgen, is het pakket zeker interessant. Met dit programma en de bijhorende handleidingen, kan je leren boekhouden. Hou er alleen rekening mee dat hierin de nodige tijd kruipt. Gravita heeft duidelijk moeite gedaan om alles zo beknopt mogelijk te maken. De meeste handleidingen tellen niet meer dan 20 of 30 bladzijden. Ook de instructiefilms blijven onder de 10 minuten. Maar het blijft heel wat informatie om te verwerken.

Prijzen

Voor beginnende ondernemers is Gravita zeker interessant. Niet in het minst omdat het gaat om een eenmalige investering aan een haalbare prijs. Na de aankoop van het programma volgen er geen maandelijkse of jaarlijkse kosten meer. Zelfs de updates, maar ook de helpdesk, zijn volledig gratis.

De software van Gravita draait op Apple macOS, Windows of Linux. De prijzen blijven gelijk, ongeacht voor welk type software je kiest. PSU Boekhouden kost 149 euro. De module PSU Factuur kost 69 euro. Koop je de twee in één keer aan, dan geniet je 13 euro korting. De modules PSU Adressen en PSU Voorraad kosten allebei 69 euro. Voor de module PSU Urenregistratie betaal je 99 euro. De module PSU Kassa kost 149 euro. De software van Gravita is ook verkrijgbaar in een multiplatformversie. Voor deze versie betaal je telkens 20 euro meer dan de bovenvermelde prijzen. Mocht je oorspronkelijk gekozen hebben voor de versie voor Apple macOS, Windows of Linux, kan je nadien nog upgraden naar de multiplatformversie. Hiervoor betaal je per module 20 euro.

De back-up & copy service, die beschikbaar is voor PSU Boekhouden, PSU Adressen en PSU Kassa, kost 49 euro per jaar. Alle bovenvermelde prijzen zijn exclusief BTW.

Beoordeling Gravita

De administratiesoftware van Gravita biedt mogelijkheden voor doorwinterde ondernemers, voor administratiekantoren, maar zeker voor starters. Je betaalt een eenmalige aankoopprijs voor een handig boekhoudpakket, waar je mee kan leren boekhouden. Al moet je hierin natuurlijk de nodige tijd investeren. Het is mooi meegenomen dat updates en het contacteren van de helpdesk geen bijkomende kosten met zich meebrengen. Zo weet je op voorhand perfect wat jouw boekhoudpakket je gaat kosten.

Direct aanmelden voor een proefaccount