Review: Thinq online boekhoudservice

thinq boekhoudpakket logo

J. van Beek op 4
Website aanbiederIn deze review bespreken we de werking, voor- en nadelen en de kostprijs van de online software van Thinq.

Thinq is een Nederlandse onderneming (gevestigd te Veldhoven) die zich richt op het aanbieden van online administratieve diensten aan ZZP’ers en de iets grotere ondernemingen. Op innovatieve wijze proberen ze bij Thinq om firma’s zo weinig mogelijk tijd te laten spenderen aan hun boekhouding. Hun slagzin luidt dan ook: ‘Slimme ondernemers boekhouden niet’.

Werking van de boekhoudservice

Tussen alle andere online boekhoudprogramma’s is Thinq een beetje de vreemde eend in de bijt. Terwijl je van een online boekhoudpakket zou verwachten dat je zelf de boekhouding kunt voeren, weliswaar van op afstand, pakt men het bij Thinq net iets anders aan. Het is de bedoeling dat je de gegevens voor de boekhouding digitaal naar Thinq doorstuurt. Zij zorgen voor de rest!

Om te starten met Thinq dien je eerst in te schrijven. Klinkt logisch. Kort daarna krijg je toegang tot de, eerder eenvoudige, online omgeving van Thinq. Pop-up berichten herinneren je aan het feit dat je de boekhoudstukken dient te bezorgen alvorens je verder kunt. Concreet maak je dus best één of meerdere PDF’s (of foto’s via de Thinq app) van je aankoop- en verkoopfacturen van een bepaalde periode, en stuur je die elektronisch door naar Thinq. De bankafschriften kunnen via de automatische bankkoppeling worden ingevoerd. Alle bestanden kunnen via een beveiligde verbinding worden opgeladen naar Thinq. Je hoeft dus zelf niet wakker te liggen van de juiste boekhoudkundige rekening waaronder je een bepaalde aankoop moet klasseren.

Aankoopfacturen kun je onmiddellijk via PDF in de omgeving van Thinq verwerken. Bij verkoopfacturen werkt het net iets anders. Daar is het de bedoeling dat je de facturen in de omgeving zelf opstelt. Maar daarvoor word je wel op handige manier begeleid door het programma. Standaard zien die verkoopfacturen er wat sober (lees: saai) uit, al hoeft dit geen probleem te zijn. Wie zijn administratieve stukken toch liever wat personaliseert, kan Thinq laten rekening houden met een eigen huisstijl. De facturen kunnen vervolgens rechtstreeks van uit de Thinq omgeving worden gemaild naar je klanten. Wie hierover vragen heeft, kan telefonisch, via e-mail of aan de hand van een live chat contact opnemen met een medewerker van Thinq.
Verder kun je ook de btw aangiften en jaarlijkse belastingaangiften zorgeloos overlaten aan Thinq. Zij zullen jou op tijd en stond adviseren bij een mogelijke fiscale optimalisatie. Meer nog, deze leverancier van online software fungeert ook als je persoonlijk aanspreekpunt voor alle vragen uit het bedrijfsleven. Omdat ze bij Thinq niet alleen over boekhouders en fiscalisten beschikken, maar ook over experts op juridisch, sociaal, economisch of financieel vlak, kun je bij hen terecht voor een antwoord op vrijwel alle relevante vragen.

Het financieel dashboard geeft je 24/7 een overzicht van je huidige resultaten. Deze kun je trouwens ook via de Thinq app raadplegen. De grafieken en analyses van financiële kengetallen zijn bewust eenvoudig gehouden, zodat je er als echte ondernemer ook daadwerkelijk iets van begrijpt. Alle informatie wordt in the cloud bewaard, met een link naar een goed beveiligd en digitaal archief waarvan op regelmatige tijdstippen een back-up wordt genomen. Al je facturen en aangiften zijn dus perfect beveiligd tegen brand en diefstal.

De voordelen van Thinq

Werken met Thinq heeft het grote voordeel dat je enorm veel tijd bespaart op vlak van boekhouding. Het enige wat tijd in beslag neemt, is het uploaden van je bestanden. Thinq doet de rest en jij, als ondernemer, hebt meer tijd voor het managen van je bedrijf. Uiteraard hoef je niet zomaar alles wat Thinq doet zonder slag of stoot te aanvaarden. Via de Thinq app, of gewoon binnen het systeem zelf, kun je opvolgen wat er zich precies in je boekhouding afspeelt.

Het moet wel worden gezegd, bij Thinq kennen ze er wat van. Ervaren gebruikers komen ook wel eens in aanraking met een iets ingewikkeldere factuur. Denk bijvoorbeeld maar aan een factuur in vreemde valuta, afkomstig van een buitenlandse leverancier, of een factuur met een btw technische moeilijkheid (zoals bij wagens). Ook deze facturen worden netjes volgens de regels ingeboekt, net zoals het door een ervaren boekhouder zou gebeuren.

Wij realiseren ons dat goede software alleen ontstaat door naar de gebruikers te luisteren. Veel van de nieuwe functionaliteiten die we ontwikkelen komen als idee bij onze gebruikers vandaan.
Veilig en altijd up to date in de Offective cloud. Offective neemt alle mogelijke maatregelen om uw gegevens te beschermen. Dagelijkse back-ups die op verschillende locaties in Nederland worden opgeslagen en een uptime garantie van 99.99% zorgen er voor dat uw gegevens veilig en altijd en overal ter wereld toegankelijk zijn.

De nadelen van Thinq boekhouden

Ieder programma en in dit geval boekhoudservice heeft ook zijn minpuntjes. Zo is het bij Thinq niet eenvoudig om de factuurnummering manueel te wijzigen. Hiervoor moet je contact opnemen met een medewerker. Sommige ondernemers volgen nu eenmaal graag de nummering die ze zelf gewoon zijn. In de handleiding van Thinq (die op zich trouwens voortreffelijk is) werken de linken naar de instructiefilmpjes dan weer niet altijd. Maar je ziet… over echte grote nadelen kunnen we niet spreken.

update: De negatieve punten die wij noemen in de review zijn reeds verholpen!

Wat is de prijs van Thinq?

Je kunt bij Thinq kiezen uit drie verschillende pakketten: Thinq Start (39 euro per maand), Thinq Plus (69 euro per maand) en Thinq Premium (94 euro per maand). Ieder pakket is maandelijks opzegbaar of overdraagbaar naar een ander pakket. Thinq is trouwens gratis te proberen voor één maand lang!

Eindoordeel

Thinq is een uitstekend alternatief voor ondernemers die zelf te weinig tijd hebben voor hun boekhouding, maar zich toch willen richten naar specialisten in het vak. Anderzijds bestaan er op de markt wel varianten die een pak goedkoper zijn (maar waar je dan zelf weer meer tijd moet voor vrijmaken). Voor de ZZP’ers en kleine ondernemingen onder ons is het dus een afweging maken tussen een iets hogere prijs of een uitstekende service!

Gratis proberen

Thinq
31star1star1stargraygray