Review: Boekhouden met Unit4 Multivers

unit4 multivers logo

J. van Beek op 2
Website aanbiederIn deze review bespreken we de werking, voor- en nadelen en de kostprijs van de online software van Unit 4 Multivers.

Unit 4 is een internationale leverancier van bedrijfssoftware. Ze produceren de software ook helemaal zelf. Ze werken in 24 verschillende landen over de ganse wereld, maar het hoofdkantoor is gevestigd in Sliedrecht te Nederland. Onder de naam Unit 4 Multivers brengt deze internationale speler een boekhoudpakket uit voor ondernemers uit de Nederlandse markt. Het idee achter dit pakket is simpel: voor iedere ondernemer past er een pakket op maat.

Werking van Unit4 Multivers

Unit 4 Multivers ziet zichzelf als een eenvoudig boekhoudprogramma dat perfect begrijpt welke moeilijkheden er zich afspelen in jouw specifieke markt, en ook onmiddellijk inspeelt op die moeilijkheden. Het pakket biedt dus een passende oplossing voor ieder bedrijf: groot of klein, ervaren of beginner, handelaar of vrije beroeper, voor elk wat wils. De software bestaat uit verschillende modules die, al naargelang de wens van de klant, kunnen worden toegevoegd of weggelaten. Eenmanszaken en ZZP’ers zullen voldoende hebben aan het basispakket. Middelgrote en grote bedrijven zullen eerder baat hebben bij de talloze uitbreidingen.

Het is vereist om het programma op de computer te installeren. Het neemt gemiddeld 12 Mb geheugen in beslag. De software legt daarna een veilige connectie tussen de betreffende computer en de systemen van Unit 4 Multivers. Het programma op zich wordt feitelijk geopend op de computers en hardware van Unit 4 Multivers, maar het wordt tevoorschijn getoverd op jouw computer. Van online boekhouden is er dus eigenlijk geen sprake.

Om de boekhouding te kunnen voeren, moet je minstens beroep doen op het Unit 4 Multivers Small Online pakket. Er bestaat ook een Xtra Small Online pakket, maar dit pakket beperkt zich tot facturatie. In het Small Online pakket wordt al snel duidelijk dat het bijna onmogelijk is om aan de slag te gaan zonder de hulp van je boekhouder. Al bij het startscherm word je opgeschrikt door een aantal ingewikkelde termen en onbegrijpelijke links. Onbegrijpelijk voor een ‘leek’ in het vak, maar niet voor boekhouders. Zo moet je bijvoorbeeld zelf alle grootboekrekeningen nog aanmaken. Iemand zonder boekhoudkundige kennis heeft hier geen oren naar.

De voordelen van Unit 4 Multivers

Je zult zien dat het luik over de ‘nadelen van Unit 4 Multivers’ iets omvangrijker is dan dit luik. De algemene beoordeling van het pakket is dan ook niet bijster positief. Ongetwijfeld heeft het programma voordelen, maar dan zullen dit eerder voordelen zijn die een professionele boekhouder ervaart. De zelfstandige ondernemer wordt een beetje in de kou gezet.

Positief is wel dat je het pakket 30 dagen gratis kunt uitproberen. Dit kan geheel vrijblijvend en zonder verplichtingen. Zo krijg je de kans om vroegtijdig af te haken, vooraleer het je écht geld begint te kosten. Hoe dit werkt? Geef enkele persoonlijke gegevens in en je krijgt een tijdje later een login en een paswoord toegestuurd. Daarmee kun je online de proefversie naar hartenlust uitproberen. Na 30 dagen stopt dit account automatisch en dien je over te schakelen naar een betalende account. Tenzij je er op dat ogenblik al genoeg van hebt…

De nadelen van Unit 4 Multivers

Doordat je bij Unit 4 Multivers niet werkelijk online werkt, kun je dus ook niet overal inloggen op het systeem. De software wordt op je eigen computer geïnstalleerd en je kunt de software dus ook enkel gebruiken op die welbepaalde computer. Daar gaat het voordeel van online boekhouden…

Bovendien zijn de reacties van gebruikers ook niet echt lovend. Sommige gebruikers klagen over storende en haperende software die maar niet opgelost geraakt. En blijkbaar is het boeken en raadplegen van documenten ook verre van efficiënt. Zo kun je bijvoorbeeld geen rapporten op het scherm oproepen, laat staan een handig grafiekje maken van enkele cijfers. Ben je op zoek naar achterliggende informatie bij een boeking? Dan moet je werkelijk een hele omweg maken om dat te weten te komen.

Velen vinden dan ook dat Unit 4 Multivers blijven hangen is in de vorige eeuw. Een grondige opkuisbeurt zou dus meer dan welkom zijn!

Wat is de prijs van Unit 4 Multivers?

Voor het Xtra Small Online pakket betaal je 19 euro per maand en per gebruiker. Zoals je weet, kun je deze module enkel aanwenden voor facturatie. Heb je niet meer dan 12 facturen per jaar, kun je wel beroep doen op een gratis ZZP-versie.

Het Small Online pakket (eenvoudige boekhouding) kost je al gauw 39 euro per maand voor de online versie (offline betaal je eenmalig 645 euro). Daarvoor krijg je een aantal standaard functionaliteiten voor de boekhouding van je bedrijf. Extra features (zoals facturatie, voorraadbeheer of kilometeradministratie) zijn niet inbegrepen in de prijs.

Wie meer modules en mogelijkheden wil, betaalt in stijgende lijn. En dat loopt op tot 128 euro per maand en per gebruiker.

Eindoordeel en onze ervaring met Unit4 Multivers

We kunnen er niet omheen dat de algemene balans van het softwarepakket Unit 4 Multivers overhangt naar de negatieve kant. Ervaren gebruikers noemen het programma verouderd, weinig informatief en zelfs moeilijk in gebruik wanneer men geen of weinig boekhoudkundige of fiscale kennis heeft. De verhouding tussen prijs en kwaliteit is dan ook niet optimaal. Men betaalt ongeveer evenveel voor Unit 4 Multivers dan voor een ander en beter online pakket. Terwijl nu wel duidelijk is dat er betere alternatieven op de markt zijn dan deze versie van Unit 4.

Unit4 Multivers 30 dagen gratis proberen?

Gratis proberen

Unit4 Multivers
21star1stargraygraygray

Deel je ervaring met

1. miltenburg

helemaal mee eens, ik heb dezelfde ervaringen.

2. Het is zeer lastig om van Unit4 af te komen. Ze blijven je bestoken met facturen.

3. Frits

Het programma wordt helemaal niet geïnstalleerd op je computer. Slechts een Citrix client is nodig. Onjuiste informatie dus.
    Verder is het inderdaad een programma waarvoor enige kennis vereist is. Het gaat dan ook veel verder dan de doorgaans ZZP pakketten waarmee het hier vergeleken wordt.
    Dat het duur is, is een feit. net als bij alle andere oud gedienden in softwareland; Exact, Afas, Visma, Accountview etc. worden er flinke bedragen gevraagd. Dat doen de nieuwe spelers een stuk beter.