Review: Ontspannen boekhouden met Informer

informeronline boekhouden

J. van Beek op 5
Website aanbiederIn deze review bespreken we de werking, voor- en nadelen en de kostprijs van het online pakket Informer. Informer is gevestigd in Rijswijk (Nederland) en maakt al sinds 1993 almaar snellere en goedkopere boekhoudsoftware. Sinds 2014 is het ook mogelijk om online te boeken met Informer. Dat maakt alles nog sneller, gemakkelijker en goedkoper voor ondernemers.

Informer profileert zich op de markt als een bedrijf die volledig transparant werkt en op die manier het vertrouwen van zijn klanten wil winnen. Ze willen als het ware een verlengstuk zijn van jouw onderneming, een eerste aanspreekpunt, een echte vertrouwenspersoon. Dat is voor hen het allerbelangrijkste, veeleer dan winst maken. In het verlengde hiervan kiezen ze bijvoorbeeld ook ieder jaar één ondernemer die een jaar lang gratis wordt ondersteund met boekhoudkundig, administratief en marketinggericht advies. Daarnaast storten ze ook ieder jaar een deel van hun winst door naar de Informer Foundation die zich inzet voor het goede doel.

Werking van Informer boekhoudsoftware

Het boekhoudpakket Informer is toepasbaar voor alle doelgroepen: starters, ZZP’ers, MKB’ers, stichtingen, verenigingen, vennootschappen en ook de accountants. Afhankelijk van het type onderneming dat je bent, zijn er verschillende functies toegankelijk. Naast online boekhouden kun je met Informer immers ook factureren, offertes aanmaken, bankkoppelingen verrichten, een cashflow check uitvoeren, betalingen opvolgen, een tijdlijn van je bank bijhouden of een scan- en herkenningssysteem voor facturen implementeren. Het spreekt voor zich dat niet iedere ondernemer behoefte heeft aan al deze functies, maar het op maat uitbouwen van je persoonlijk pakket is net één van de sterkten van Informer. En die mogelijkheid is er dus wel degelijk. Een groot voordeel is dus dat het pakket eenvoudig meegroeit met je bedrijf. Is het bedrijf in volle groei en is de omzet de laatste twee jaren sterk toegenomen? Dan heb je wellicht binnenkort nood aan een uitgebreider systeem. Geen probleem wanneer je met Informer werkt! Je kunt hetzelfde pakket gewoon verder gebruiken, alleen krijg je nu meer functies beschikbaar via een upgrade.

Wat de scan- en herkenmodule betreft, bestaat er een app die via de website op je smart phone kan worden gezet. Maak je met die telefoon een foto van je bonnetje of factuur, dan komt die automatisch in je administratie terecht. Werk je met een externe boekhouder, dan krijgt ook die het bonnetje of de factuur te zien. Het verliezen van documenten behoort hiermee dus tot het verleden. Handig toch ?!

Via Informer Online kun je elektronische bankafschriften rechtstreeks inlezen in de boekhouding. De meeste Nederlandse banken werken al op die manier en bieden deze service dus ook aan. Dat werkt via de Informer Bank Time Line. Hoe dat precies in zijn werk gaat, staat haarfijn op de website uitgelegd maar we kunnen je alvast geruststellen dat het zeer eenvoudig in elkaar zit. Wat betalingen van klanten betreft, kun je koppelingen aanmaken met onder andere Paypal, iDeal of credit cards. Deze extra service naar je klanten toe zorgt er tegelijk wel voor dat je zelf sneller en correcter wordt betaald.

Het kwam al even ter sprake: Informer kun je dus zowel online als offline gebruiken. De voordelen van online werken kennen we natuurlijk allemaal. Het grootste is ongetwijfeld de permanente toegang tot je cijfers. Wanneer en waar je maar wil. Je hebt niet alleen toegang tot die cijfers, maar je krijgt er ook meer inzicht in omdat je zelf de boekingen doet. Wat je zelf doet, doe je meestal ook beter. En wat je zelf doet, onthoud je wellicht ook gemakkelijker. De handige overzichten van Informer helpen je daar zeker bij. Maar ook offline werken is dus een optie. Dan staat Informer gewoon op jouw persoonlijke computer geïnstalleerd en heb je zelf geen internetverbinding nodig om erin te kunnen werken.

De voordelen van Informer

Een aantal voordelen kwamen hiervoor al aan bod. Snelheid, eenvoud en duidelijkheid zijn zaken die alsmaar terug opduiken wanneer men getuigenissen over het pakket Informer nagaat. Dat wordt nog eens bevestigd door het behalen van het keurmerk Zeker-Online. De strenge eisen van deze organisatie wijzen er toch op dat men bij Informer zeker kan zijn van een kwaliteitsvol product.

Een ander sterk punt van Informer is de toegankelijkheid. De service desk is ijzersterk, net omdat het gerund wordt door mensen die er dagdagelijks mee bezig zijn en weten wat je probleem, in de praktijk, precies inhoudt. Krijg je niet onmiddellijk iemand aan de lijn, kun je jouw gegevens achterlaten en bellen ze je gewoon terug om verder te kunnen helpen.

Mensen die het pakket nu al gebruiken, zijn er ook vol log over. Zij omschrijven Informer als een boekhoudprogramma dat je het gevoel geeft dat je helemaal niet met boekhouding bezig bent. Je doet het wel, maar het gaat gewoon zo vlot en het is gewoon leuk om te doen. Je beseft niet eens dat je ermee bezig bent. Je kunt het ook overal doen, wanneer het je het beste past. Ben je in de winkel en krijg je een bon, scan je gewoon die bon in via je telefoon. Als je op het bedrijf aankomt, zit die bon al in het systeem en boek je die snel even in. Zo simpel is het. En wat ook belangrijk is: het lijkt allemaal gemakkelijk en helder, maar je krijgt er ook nog eens een nagenoeg perfecte administratie voor in return.

De nadelen van Informer

Het enige noemenswaardige nadeel dat we hier kunnen vermelden, is eigenlijk zelf geen nadeel. Bij offline boeken met Informer, net zoals bij gelijk welk ander offline pakket trouwens, heb je een internetverbinding nodig. Heb je dat niet, kun je niet aan de slag. Maar laat ons eerlijk zijn: vandaag de dag heeft toch bijna iedereen toegang tot internet, of niet soms?

Misschien toch nog even waarschuwen voor iets. Het pakket is werkelijk zeer gebruiksvriendelijk en, we zeiden het al eerder, soms besef je niet eens dat je met de boekhouding bezig bent. Wees gewaarschuwd voor dit gemak. Uiteindelijk ben je wel nog altijd met de cijfers van jouw onderneming bezig en die zijn toch belangrijk. Niet alleen naar de fiscus toe, maar ook voor jezelf. Als ondernemer wil je toch weten hoe je ervoor staat, waar je naartoe gaat, wat je pijnpunten zijn, hoeveel winst je maakt, enzovoort… Hoe gemakkelijk het ook gaat, enige concentratie blijft natuurlijk wel vereist.

Wat is de prijs van Informer?

De prijs-kwaliteitverhouding bij Informer is voortreffelijk. De prijs die je betaalt, is het zeker meer dan waard. Op hun eigen website spreken ze dan ook, misschien niet onterecht, over het goedkoopste kwaliteitspakket voor ZZP’ers, MKB’ers en accountants.

Er bestaan drie basispakketten en die kun je trouwens allemaal gratis 30 dagen uitproberen. Het gratis pakket ZZP Boekhouden is, zoals de naam al verraadt, gratis te gebruiken. Hiervoor kan 1 gebruiker het boekhoudpakket gebruiken voor 3 aankoop- en 3 verkoopfacturen per maand. Je kunt ook 3 offertes opstellen en tot 10 banktransacties verwerken per maand. Een tweede pakket ZZP Boekhouden kost 10 euro per maand en hiervoor kun je dan onbeperkt aankopen en verkopen boeken. Ook de offertes zijn onbeperkt en je kunt tot 30 banktransacties verwerken. Het derde pakket, ZZP Boekhouden Plus kost dan uiteindelijk 15 euro per maand. Hier is alles onbeperkt te gebruiken, dus ook de banktransacties.

Onze ervaring en eindoordeel

Wie bovenstaande review volledig gelezen geeft, is wellicht al overtuigd van de kwaliteit van Informer. Je betaalt een zeer aanvaardbare prijs en je krijgt er een zeer degelijk pakket voor terug.

Je kunt trouwens een gratis webinar bijwonen, enkel en alleen om voor jezelf eens uit te testen of Informer iets voor jou is. Op de webinar ervaar je het zelf en kun je met al je vragen terecht. Volg Informer ook op Facebook, Twitter of LinkedIn voor meer updates en info.

Gratis 30 dagen proberen

Informer
41star1star1star1stargray